Thursday, 12 May 2022

SEJARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA

 




SEJARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA


Nama Kursus:

MPU 21032 PENGHAYATAN ETIKA DAN PERADABAN

 

Nama Pensyarah:

Zulkifli Awang Besar


Nama Ahli Kumpulan:

Ammar Faiz Bin Ahmad Nasruddin (04DPM21F2016)



Amir Aiman Bin Aziz (04DPM21F2105)



Syahrul Aiman Bin Khairul Hamidy (04DPM21F2065)




OBJEKTIF BLOG

-Untuk berkongsi ilmu pengatahuan

-Untuk menambah ilmu tentang sejarah Malaysia

-Untuk menerangkan kepentingan masyasrakat majmuk

 

 





PENGENALAN

    Malaysia pada hari ini dialami oleh pelbagai bangsa , kaum dan etnik dari Perlis hingga ke Sabah. Kepelbagaian kaun dan etnik inilah maka wujud pula kepelbagaian budaya, bhasa, agama dan adat resam.

    Tiga kaum yang terbesar di Tanah Melayu, Cina, India. Pada pertengatah abad ke-19, berlaku penhinrahan masuk kaum Cina dan India secara beramai-ramai ke Tanah Melayu ekoran dasar colonial British yang membawa masuk kaum-kaum tersebut untuk bekerja di tapak-tapak perlombongan dan dalam sector ekonomi.

     Pemajmukan masyarakat menyebabkan British mentadbir berdasarkan pendekatan ‘pecah dan perintah’ di Tanah Melayu. Kaum pendatang dibiarkan untuk mengekalkan identity dan budaya masing-masing sementara perhubungan langsung dengan kaum-kaum lain tidak digalakkan. Hasilnya terbentuklah masyarakat majmuk seterusnya berbilang kaum di negara ini dari masa ke semasa.

 


SEJARAH KEDATANGAN KAUM BUKAN MELAYU KE TANAH MELAYU SEBELUM ERA KOLONIAL

 

 1.1 Era Sebelum Penjajahan Alam Melayu

 

 

Di zaman ini, masyarakat luar memang banyak yang merantau ke Alam Melayu, termasuklah

bangsa Eropah.1 Merujuk khusus kepada bangsa British, mereka terlibat secara aktif sebagai

pedagang kecil-kecilan yang dikenali sebagai pedagang tempatan di kawasan Alam Melayu.

Sejak awal lagi, barang dagangan yang diniagakan adalah barangan yang memudaratkan

seperti hamba, candu dan senjata api. Selain itu, mereka terlibat sama mengumpul maklumat

tentang kawasan pelabuhan Alam Melayu yang disalurkan kepada kuasa besar di Eropah.

Golongan ini banyak melobi dan meyakinkan kuasa di Eropah tentang prospek perdagangan

di Alam Melayu bagi menghentikan monopoli barangan berharga seperti rempah yang

dikuasai oleh pedagang Islam. Sebagai contohnya, pedagang tempatan2 bertanggungjawab

mengumpul maklumat tentang negeri Melayu dan mempengaruhi kerajaan British di India

untuk campurtangan di Tanah Melayu.

 

 

 Antara maklumat ini adalah Terengganu sebagai pelabuhan core 3 yang maju - terkenal dengan bahan ekspot emas dan lada hitam. Terengganu

telah menjadi rebutan antara pihak British dengan Belanda yang memandang ianya terletak

dalam kawasan dagang yang strategik; jalan dagang antara Tanah Melayu dengan China

ataupun tempat persinggahan jalan dagang antara kawasan timur dan barat.

Dalam hal ini, Kapten Joseph Jackson menulis: “Terengganu adalah negeri yang kaya

dan maju dan mempunyai pelbagai jenis barangan.Orang china mempunyai penempatan yang besar dan menjalankan perdagangan yang giat disini.” Pelabuhan Terengganu dan Pahang 33Sejarah, No. 26, Bil. 1, Jun 2017, hlm. 33-49

dikatakan bersifat kosmopolitan dengan pelbagai bangsa seperti China, Arab, Parsi dan

sebagainya. Urus niaga berjalan dengan baik kerana pemerintahnya Sultan Mansur menyedari kepentingan menjalinkan hubungan dagang dengan kuasa besar (China, India dan Tanah Arab) pada masa itu. Hubungan diplomatik memang wujud antara kerajaan British di India dengan pedagang British yang menjadi orang tengahnya. Berlaku pertukaran barangan dagang antara Terengganu dengan British. Ianya terdiri daripada emas, timah, lada hitam,beras, senjata api dan candu.

 

1.2 Pengaruh Agama Hindu Buddha dalam Kerajaan Awal

 

Sebelum kedatangan pengaruh kebudayaan India, masyarakat Asia Tenggara secara umumnya telah mengembangkan budaya sendiri semenjak dari Zaman Logam.

Cara Kedatangan Hindu Buddha ke Asia Tenggara

Terdapat beberapa pendapat tentang kedatangan pengaruh agama Hindu Buddha ke Asia Tenggara.

 

  • Pendapat Pertama

Pengaruh India telah dibawa oleh golongan ksyatria atau tentera.

 

  • Pendapat Kedua

Pengaruh tersebut dibawa oleh golongan pedagang atau vaisya.

 

  • Pendapat Ketiga

Pengaruh ini dibawa oleh golongan Brahmin atau pendeta.

 


 

 

 

SEJARAH KEDATANGAN KAUM BUKAN MELAYU PADA ERA  KOLONIAL


MASYARAKAT CINA

Sejarah masyarakat cina pada era kolonial ialah biasanya mereka menetap di Kawasan pembandaran.Pada mulanya kedatangan buruh dari cina secara besar besaran bermula sejak awal abad ke – 19 .Mereka juga berasal dari pelbagai wilayah seperti Kwangtung , Fukien dan kwangsi kebanyakkan  masyarakat cina yang dating ke tanah melayu bekerja sebagai peniaga dan ada juga sesetangah daripada mereka bekerja sebagai pelombong .Meraka dating ke tanah melayu melalui cara seperti tiket kredit , sistem pengambilan kakitangan dan pengambilan rumah kongsi .Dari segi agama pula sesetengah kaum cina menganut agama Kristian namun kebanyakkan kaum cina menganut agama buddha.


MASYARAKAT INDIA
Sejarah kedatangan masyarakat india pada era kolonial ialah kaum india mula memasuki tanah melayu sejak dari pembukaan .selat melaka terutamanya sebagai pendagang kain dan peminjam wang kebanyakkan kaum india di tanah melayu tinggal di Kawasan ladang estet .Pada awal abad ke – 20 penjanjian british mendapati india sebagai tempat mendapatkan buruh yang murah dan senang untuk dikawal .Pada tahun 1880 Hugh Low dan Frederick Weld telah mendapatkan permit daripada kerajaan british untuk mengimport buruh dari India dan bekerja di ladang ladang milik meraka di tanah melayu .Kaum India terbahagi kepada beberapa etnik antaranya Tamil,Telegu,Caylon dan lain lain.

KESAN PEMBENTUKKAN MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA

 

EKONOMI

         Perubahan sistem sara diri kepada sistem komersial disebabkan dasar ekonomi komersial, kapitalisme dan bebas berlaku.  Ini mengakibatkan pembukaan tanah dan ladang serta peningkatan pelombongan bijih timah telah banyak mendorong kepada wujudnya sistem  ekonomi moden berteraskan industri berasaskan buruh. Oleh itu, keperluan pemodenan prasarana baru memerlukan tenaga buruh dan berlakulah kemasukan buruh-buruh asing.

 

   SOSIAL

         Setiap kaum mengambil inisiatif mengikut sukatan pendidikan serta mengambil guru dari negara asal mereka.  Ini jelas menunjukkan bahawa Inggeris tidak mempunyai agenda bagi menghalang ketidakseragaman dalam dasar pendidikan mereka.  Sementelah orang-orang Melayu hanya mendapat pendidikan kemahiran bagi mengerjakan kerja-kerja sara diri sahaja dan tidak diberi peluang untuk mendapatkan kemahiran dan ilmu akademik.  Anak-anak para bangsawan Melayu dikhaskan mendapatkan kemahiran dan ilmu akademik.  Justeru, keadaan dasar ini sebenarnya menggalakkan lagi kemasukan orang asing kerana mereka tahu bahawa mereka masih lagi memperolehi pendidikan walaupun di negara asing.  Oleh itu, ini menjelaskan bahawa Inggeris sebenarnya menggalakkan kemasukan mereka dan menjaga kebajikan mereka bagi keuntungan ekonomi penjajah.

        Di Malaysia, etnik merupakan sekelompok manusia yang mengamalkan budaya yang hampir seragam, termasuk adat resam, pakaian, bahasa dan kegiatan ekonomi adalah merupakan konsep masyarakat majmuk yang merujuk kepada etnik. 


POLITIK

   Pada tahun 1930an juga undang-undang imigrasi menghalang kemasukan baru orang asing ke Tanah Melayu.  Tiada sekatan terhadap kemasukan orang asing ke Tanah Melayu sebelum undang-undang imigrasi pada tahun 1930an kerana keperluan Inggeris untuk mendapatkan tenaga buruh bagi merancakkan ekonomi perlombongan, peladangan dan pembinaan prasarana baru seperti pembinaan jalan kereta api dan jalan raya.

        

         Kewujudan jabatan Pelindungan Orang Asing adalah untuk melindungi para buruh imigran daripada ditindas dan dianiaya oleh kongsi gelap mahupun majikan.  Jabatan Pelindungan Orang Asing yang dilindungi oleh pemerintah Inggeris terhadap buruh-buruh asing  menunjukkkan seolah-olah kerajaan Inggeris menggalakkan kemasukan buruh asing.  Tindakan dan dasar kerajaan Inggeris  mempastikan mereka tidak kehilangan buruh bagi menjana ekonomi Tanah Melayu. 

 

          Kewujudan undang-undang buruh yang memerlukan para majikan untuk memberikan kemudahan yang sepatutnya kepada buruh imigran diperkukuhkan lagi dengan adanya Jabatan Pelindungan Orang Asing.  Jabatan Pelindungan Orang Asing bukan sahaja menggalakkan kemasukan buruh asing tetapi menggalakkan mereka untuk tidak pulang ke negara asal.  Pada tahun 1927–1932 sewaktu kemelesetan ekonomi orang-orang asing hendak pulang ke negara asal mereka dan menjadi masalah kepada pemerintah Inggeris.



KESIMPULAN

Kesimpulannya, pembentukan masyarakat majmuk di Malaysia bermula apabila kemasukan migran daripada luar. Proses ini berterusan sehingga penjajahan British di Tanah Melayu. Oleh itu, wujud masyarakat berbilang kaum, ras, etnik dan bangsa di Malaysia. Kehadiran kelompok-kelompok ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang kaya dengan budaya, adab resam, bahasa dan latar berlakang kebudayaan yang berlainan. Kemajmukan masyarakat Malaysia menjadikan negara ini menjadi tarikan masyarakat luar.


SUMBER RUJUKAN

Pembentukan Masyarakat Majmuk Di Malaysia (ansuez.blogspot.com)

E-FOLIO ETIKA DAN PERADABAN - Membalik Buku Halaman 1-28 | AnyFlip

Sejarah Pembentukan Masyarakat Majmuk di Malaysia

PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA – MENDAULATKAN MARTABAT BANGSA (wordpress.com)

 


No comments:

Post a Comment

SEJARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA

  SEJARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA Nama Kursus: MPU 21032 PENGHAYATAN ETIKA DAN PERADABAN   Nama Pensyarah: Zul...